Kniha Principy nových médií Lva Manoviche je základním
kamenem pro obor nových médií. Není tedy
divu, že na hodinách základů studia nových médií jsme se jí nevyhnuli.
Podle Manoviche rozšíření počítačů zapříčinilo převod veškeré
mediální produkce do strojově čitelných dat. Výsledkem jsou nová média, pro
které je charakteristických 5 principů:
1. číselná reprezentace – dílo je matematicky popsáno a lze s
ním snadno manipulovat (například změnit ostrost fotografie)
2. modularita – dílo je složeno z určitých částí (například
pixelů, znaků, polygonů). Při úpravě díla lze manipulovat pouze s těmito částmi
a nemusím měnit dílo jako celek.
3. automatizace – předchozí dva principy umožnily zatím
alespoň částečnou automatizaci některých úkonů.
4. variabilita – první dva principy umožňují, že novomediální
dílo není něco pevně daného, ale může být neustále proměňované.
5. překódování – například fotografie je tvořená matematickým
popisem rozmístění pixelů a zápisem jejich barvy, ale zároveň ji lze zobrazit
jako obrázek.
Vrátím se
však ještě k 4. principu variability. Případy variability jsou:
1. mediální databáze, ve kterých jsou uloženy prvky děl.
Příkladem může být databáze obsahující tisíce 3D modelů předmětů či objektů,
které si lze stáhnout a použít ve vlastním architektonickém díle.
2. různá rozhraní pro stejný obsah – například dokument mohu
upravovat v LibreOffice, Microsoft Office a dalších programech. Základní funkce
jsou stejné, ale v některých možnostech úpravy dokumentu se mohou lišit.
3. automatická přizpůsobitelnost uživateli – dnes je řada
webových služeb a aplikací přizpůsobena uživateli například i v přesném cílení
reklamy, kdy se každému uživateli ukáže reklama jiná.
4. interaktivita větvového typu – uživatel pomocí větvové
struktury má možnost si vybrat jak bude pokračovat. Příkladem je průchod
jakýmikoliv webovými stránkami.
5. hypermédia – propojení pomocí hyperodkazů
6. pravidelné aktualizace – většina programů umožňuje
pravidelné aktualizace, od antivirových programů po informace o počasí v
miniaplikacích.
7. stupňovatelnost – generování stejného mediálního díla v
různých verzích a různých úrovních detailu – příkladem může být Google Earth,
které v největším oddálení zobrazují celou zeměkouli, a v největším detailu
modely budov.
Princip variability se také projevuje v slučování několika
různých děl – například při vytváření videa mohu použít hudbu a obrázky.
Žádné komentáře:
Okomentovat