sobota 30. srpna 2014

Principy nových médií

Kniha Principy nových médií Lva Manoviche je základním kamenem pro obor nových médií.  Není tedy divu, že na hodinách základů studia nových médií jsme se jí nevyhnuli.
Podle Manoviche rozšíření počítačů zapříčinilo převod veškeré mediální produkce do strojově čitelných dat. Výsledkem jsou nová média, pro které je charakteristických 5 principů:
1. číselná reprezentace – dílo je matematicky popsáno a lze s ním snadno manipulovat (například změnit ostrost fotografie)
2. modularita – dílo je složeno z určitých částí (například pixelů, znaků, polygonů). Při úpravě díla lze manipulovat pouze s těmito částmi a nemusím měnit dílo jako celek.
3. automatizace – předchozí dva principy umožnily zatím alespoň částečnou automatizaci některých úkonů.
4. variabilita – první dva principy umožňují, že novomediální dílo není něco pevně daného, ale může být neustále proměňované.
5. překódování – například fotografie je tvořená matematickým popisem rozmístění pixelů a zápisem jejich barvy, ale zároveň ji lze zobrazit jako obrázek.
            Vrátím se však ještě k 4. principu variability. Případy variability jsou:
1. mediální databáze, ve kterých jsou uloženy prvky děl. Příkladem může být databáze obsahující tisíce 3D modelů předmětů či objektů, které si lze stáhnout a použít ve vlastním architektonickém díle.
2. různá rozhraní pro stejný obsah – například dokument mohu upravovat v LibreOffice, Microsoft Office a dalších programech. Základní funkce jsou stejné, ale v některých možnostech úpravy dokumentu se mohou lišit.
3. automatická přizpůsobitelnost uživateli – dnes je řada webových služeb a aplikací přizpůsobena uživateli například i v přesném cílení reklamy, kdy se každému uživateli ukáže reklama jiná.
4. interaktivita větvového typu – uživatel pomocí větvové struktury má možnost si vybrat jak bude pokračovat. Příkladem je průchod jakýmikoliv webovými stránkami.
5. hypermédia – propojení pomocí hyperodkazů
6. pravidelné aktualizace – většina programů umožňuje pravidelné aktualizace, od antivirových programů po informace o počasí v miniaplikacích.
7. stupňovatelnost – generování stejného mediálního díla v různých verzích a různých úrovních detailu – příkladem může být Google Earth, které v největším oddálení zobrazují celou zeměkouli, a v největším detailu modely budov.

Princip variability se také projevuje v slučování několika různých děl – například při vytváření videa mohu použít hudbu a obrázky.

Žádné komentáře:

Okomentovat