Marshall McLuhan je jedním z nejznámějších mediálních
teoretiků.
Podle McLuhana je účinek média
silný a intenzivní právě proto, že jeho obsahem je jiné médium. Například
obsahem filmu je román či divadelní hra a obsahem tištěného textu je řeč.
Nestačí tedy studovat obsah
daného média, ale je třeba se zaměřit na médium samotné. Často se totiž stává,
že obsah média nám zakrývá pravý charakter tohoto média. Programová a obsahová
analýza nám tedy neposkytuje klíč k pochopení médií.
Můžeme říci, že povaha médií není
ani dobrá ani špatná a že jejich povahu neurčuje způsob, jakým jsou použita.
Povaha média je určena jeho formou – „médium je poselstvím.“ Je tedy potřeba
pochopit základní principy, aby bylo možné posoudit pravý charakter média.
Technologie ve velké míře mění
měřítko a tempo našeho světa. Například knihtisk změnil tempo rozšíření
myšlenek a přeorganizoval tak společnost. Elektrická technologie nás podle tohoto autora ohrožuje a toto ohrožení je větší, neboť
nepřichází odněkud zvenku, ale zevnitř naší společnosti.
McLuhan argumentuje, že člověk
nemůže být svobodný, jestliže nechápe, kam směřuje. V tomto názoru se
velice přibližuje názoru Heideggera.
Známé
je také McLuhanovo rozlišení na horká a chladná média. Horká média (fotografie,
rozhlas, film...) obsahují velké množství informace, zatímco chladná média
(telefon, televize [myšlena v dřívější době, dnešní HD
televize by byla brána jako horké médium]...)
naopak. Horká média umožňují méně participace než chladná a neumožňují tak
vcítění.
Žádné komentáře:
Okomentovat