sobota 30. listopadu 2013

Digital Humanities

Facebook a Twitter pro mě byly do nedávné doby pouze sociální sítě, na kterých lze s přáteli sdílet odkazy, statusy a fotky.
Z pohledu Digital Humanities jsou však Facebook a další sociální sítě nekonečně velkou databází informací. Data z nich po správném vytřídění a zanalyzování lze použít na téměř jakýkoliv průzkum.
A jelikož naše první hodiny Digital Humanities byly v období před volbami, nemohli jsme se věnovat ničemu jinému než předvolebnímu průzkumu.
K analýze předvolebních preferencí lze díky Facebooku použít například počet fanoušků politických stran, počet lidí, kteří „o tom mluví“, a seznam dalších oblíbených stránek fanoušků politických stran. A pak za pomoci multidimensional scaling může vzniknout například tento graf:
zdroj: databoutique.cz

Graf zobrazuje míru podobnosti politických stran. Zajímavější je však i to, jak lze interpretovat osu x a y. S největší pravděpodobností je osa x mírou vzdělání a osa y představuje věk fanoušků politických stran na Facebooku.
A dále z grafů, jako jsou tyto, si lze udělat větší přehled o tom, kdo jsou voliči jednotlivých politických stran: http://databoutique.cz/post/62896412654/kde-komentuji-lide-kteri-komentuji-na-strankach
 
A analýza fotek fanoušků politických stran na Facebooku? Postřeh číslo jedna je, že většina uživatelů Facebooku si svůj profil nedostatečně spravuje. Velké množství uživatelů jsou pak fanoušky několika politických stran zároveň. Jsou to často neodstraněné fanouškovské preference z předchozích volebních období. Z tohoto důvodu se řada lidí, kteří jsou fanoušky určité politické strany, ve své profilové fotce již hlásí k jiné straně. Z toho také vyplývá, že jakákoliv další analýza může být poměrně zavádějící.
Nejvíce disciplinovaní jsou v tomto ohledu fanoušci Strany zelených, ČSSD, KDU-ČSL a Zemanovců, u kterých se vyskytuje malé množství případů, kdy se na své profilové fotce hlásí k jiné politické straně.
Poměrně zajímavé zjištění dále je, že fanoušci ODS a KDU-ČSL předběhli fanoušky Strany zelených v počtu profilových fotek focených ve venkovním prostředí.

Žádné komentáře:

Okomentovat